The Right Time | Exploring Time in Performing Arts for Early Childhood
Projecte europeu de cooperació de gran escala finançat pel programa Europa Creativa

The Right Time | Exploring Time in Performing Arts for Early Childhood és un projecte de cooperació europea a gran escala, amb el suport de Creative Europe, que es desenvoluparà de gener de 2026 a gener de 2030. El projecte, coordinat per La Baracca ONLUS, compta amb 14 socis de 13 països europeus diferents.
The Right Time s’adreça especialment a infants de 0 a 6 anys i a les seves persones cuidadores, incloent-hi famílies, mestres i educadors. També s’adreça a intèrprets, artistes, professionals de la cultura i investigadors que treballen en les arts escèniques per a públics joves.
Tot i la seva llarga trajectòria, les arts escèniques per a la primera infància continuen sent un camp emergent en el panorama cultural global. El projecte respon a aquesta infrarepresentació situant la primera infància al centre de la creació artística.
Un dels pilars centrals de The Right Time és el reconeixement dels infants com a ciutadans culturals plens en el present, no només com a futurs adults.
El projecte se centra en el concepte de temps com a dimensió clau en la relació entre la primera infància i les arts escèniques. En aquest context, el temps no s’entén només com una dimensió cronològica, sinó també com una dimensió de desenvolupament, relacional, emocional i artística, especialment en els primers anys de vida.
Els infants de 0 a 6 anys perceben el temps de manera fluida i no lineal. La seva atenció s’expandeix i es contrau, guiada per la curiositat, la sorpresa i la ressonància emocional.
El projecte investiga el significat del temps a partir de quatre perspectives interconnectades, que corresponen a les activitats que es desenvoluparan durant els quatre anys:
Temps per crear
El temps és un element clau en el procés creatiu, ja que proporciona espai per a la recerca, el diàleg i el desenvolupament artístic.
Per aquest motiu, els dos primers anys del projecte es dedicaran a un procés de cocreació en què 12 socis treballaran per parelles per crear 12 noves produccions. La cocreació tindrà lloc en dues residències artístiques de 6 dies per a cada soci de la parella (una com a amfitrió i una altra com a convidat). Després de l’estrena, els espectacles iniciaran petites gires, cadascuna acollida per un tercer soci, amb especial atenció a zones i contextos amb accés limitat a les arts i la cultura per a la primera infància.
Temps per compartir
Durant els quatre anys del projecte, els socis acolliran un total de 26 edicions de festivals internacionals. Aquests festivals inclouran espectacles (entre ells, les noves cocreacions), seminaris, tallers de formació i espais de trobada, així com fomentaran l’intercanvi entre artistes, famílies i escoles.
A la recerca d’un temps compartit
El projecte serà una plataforma de recerca interdisciplinària a llarg termini que combinarà estudis teatrals, filosofia, sociologia, pedagogia i desenvolupament cognitiu.
Tres investigadors duran a terme estudis centrats en el temps en relació amb les arts escèniques per a la primera infància: com perceben el temps els infants més petits, quin paper té el temps a l’escenari i què passa en el temps compartit d’una funció entre infants, artistes i persones adultes acompanyants.
Pawe? Ga?kowski i Micha? Wendland (Universitat Adam Mickiewicz) exploraran la dimensió filosòfica i sociològica, mentre que Katherine Morley (ITYARN) se centrarà en els estudis teatrals i el desenvolupament cognitiu.
Viatgers del temps
Diversos grups d’infants participaran directament en un projecte experimental que seguirà la seva evolució al llarg del temps en termes de desenvolupament, relació i experiència estètica. Aquest recorregut, que tindrà lloc en 12 països diferents i implicarà 12 socis, explorarà el pas del temps a través d’una relació artística continuada amb un mateix grup d’infants durant tres anys, en estreta col·laboració amb escoles i llars d’infants.
L’objectiu és observar com evolucionen els infants, tant individualment com en grup, com es desenvolupa la seva relació amb les experiències artístiques i com canvien els vincles de cura i proximitat.
Partners
El projecte The Right Time es basa en l’experiència i la confiança mútua construïdes al llarg d’anys de col·laboració entre els socis.
El partenariat entén les experiències artístiques com a elements fonamentals en el desenvolupament sensible i emocional dels infants de totes les edats.
Aquest recorregut compartit es va iniciar fa anys amb els projectes Small Size, dedicats a la difusió de les arts escèniques per a la primera infància. Entre 2005 i 2018, La Baracca va coordinar cinc projectes europeus de cooperació a gran escala, primer dins del programa Cultura i posteriorment sota Creative Europe.
Aquestes experiències van establir una base sòlida i amb visió de futur, culminant en el projecte més recent: Mapping – A Map on the Aesthetics of Performing Arts for Early Years (2018–2023), també finançat per Creative Europe, que va iniciar l’exploració de la dimensió estètica de la primera infància.
El partenariat de The Right Time està format per 14 socis de 13 països europeus:
- La Baracca ONLUS (coordinador), Bolonya – Itàlia
- Art Fraction Foundation, Poznan – Polònia
- Artika theatre company, Atenes – Grècia
- ASSITEJ Cyprus, Nicòsia – Xipre
- de Stilte, Breda – Països Baixos
- Helios Theater, Hamm – Alemanya
- Teatrul Ion Creang?, Bucarest – Romania
- Kopla Bunz, Luxemburg – Luxemburg
- Théâtre de la Guimbarde, Charleroi – Bèlgica
- laSala/elPetit, Sabadell – Espanya
- Theatre Madam Bach, Odder – Dinamarca
- neimënster, Luxemburg – Luxemburg
- Teater Tre, Estocolm – Suècia
- Toihaus Theater, Salzburg – Àustria

