Incorporar les famílies a l'experiència artística

26.05.2026

El Manifest de les Arts a la Primera Infància, els principis del qual sustenten el projecte CARAVAN, defensa que les famílies siguin incloses en les experiències artístiques que afavoreixen el despertar cultural dels nadons i dels infants petits, tant pel que fa als espais on es desenvolupen les activitats artístiques com a la contribució que hi poden aportar.

Les famílies tenen un paper fonamental en la vida dels seus fills i filles, no només proporcionant-los les cures essencials, l’alimentació i el refugi, sinó també a través de l’afecte, la participació i el joc. Sovint es considera que les famílies són les primeres educadores dels seus nadons, obrint-los les portes al món i esdevenint, així, una peça clau en el concepte de despertar cultural.

Les famílies també tenen un paper essencial a l’hora de fer possible que els nadons i els infants petits vegin garantits els seus drets. El fet que necessitin els seus pares, mares o cuidadors per facilitar la seva participació en el món queda reflectit en el Model de l’Estel (Kite Model of Participation), desenvolupat per Starcatchers en el marc de la recerca The Voice of the Baby. Aquest model posa de manifest que un nadó o un infant petit no assisteix sol a una representació teatral o a una experiència artística. Lluny de ser simples guardians de l’accés, les famílies es converteixen en una porta d’entrada a aquestes oportunitats. Proporcionen interpretació i suport als seus fills i filles i, al mateix temps, participen de la seva pròpia experiència creativa.

L’antropòloga Ellen Dissanayake explica al seu llibre Art and Intimacy: How the Arts Began que els fonaments de l’art es troben en la relació entre un nadó i la seva mare. Els ritmes i sons calmants que es generen en sostenir un nadó, així com aquesta connexió i comunicació primerenques, esdevenen la base de l’amor, però també de la música i el moviment, del cant i la dansa, confirmant la importància innata de l’art en la condició humana. Per això, incloure les famílies en les experiències artístiques adquireix encara més rellevància.

Observar nadons i famílies participant en experiències artístiques o assistint a espectacles ofereix una oportunitat única per comprendre la importància d’oferir aquestes activitats als més petits. He pogut observar com moltes famílies descobreixen els seus nadons sota una nova mirada a través de la seva resposta davant d’un espectacle. Sovint es mostren sorpreses per la capacitat dels infants per connectar amb la proposta artística, mantenint-se completament captivats durant vint o trenta minuts. En aquests moments, sembla que les famílies contemplin els seus fills i filles com a persones independents, observant-los amb alegria i fascinació.

Incorporar les famílies a les experiències artístiques en altres entorns, com ara la comunitat o les escoles bressol, és un dels objectius centrals de CARAVAN. A mesura que ens apropem a la propera residència a Almere, als Països Baixos, amb 2Turvenhoog, hem reflexionat àmpliament sobre com convidar les famílies a aquests espais i quin tipus d’experiència els volem oferir.

Aquest és un moment per unir totes les peces del projecte: l’organització i les seves relacions prèvies amb els centres d’educació infantil; els mediadors artístics i la seva tasca de crear ponts entre artistes, nadons, infants petits, professionals i, ara també, famílies; així com els artistes, que aporten les seves propostes creatives per inspirar i connectar amb aquestes comunitats.

La feina de la setmana vinent se centrarà en l’organització de les Tea Parties o «festes del te», trobades creatives a les quals les famílies estan convidades. Seran espais de joc i creació concebuts de manera oberta i inclusiva, atenent tant les necessitats dels infants com les de les seves famílies. Tinc moltes ganes de veure com tothom respondrà a aquesta experiència.